Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Tuesday 25 December 2018

Harga Petrol RM1.50 Bakal Jadi Kenyataan?!

Harga runcit produk petroleum termasuk RON95 dijangka turun mulai 1 Jan 2019 sekiranya trend penurunan harga minyak dunia berterusan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Beliau berkata ini berikutan kaedah penetapan harga secara bulanan di bawah formula 'Mekanisme Harga Automatik' (APM) akan digantikan dengan penetapan harga jualan runcit secara mingguan dalam keadaan harga minyak dunia mengalami penurunan.

Katanya, ini membolehkan pengguna menikmati perubahan harga yang lebih cepat selaras dengan perubahan harga petroleum di pasaran dunia.

"Sejajar dengan trend penurunan harga pasaran minyak dunia ketika ini, kerajaan akan menyelaraskan harga runcit produk petroleum termasuk RON95 kepada harga yang lebih rendah mulai 1 Jan 2019 memandangkan penetapan harga jualan runcit produk petroleum adalah secara bulanan.

"Ini memberikan kelebihan kepada pengguna sekiranya harga minyak dunia sedang naik, tetapi memandangkan trend harga minyak adalah menurun, kerajaan sedia menukarkan asas penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara mingguan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sejak 7 Jun lepas, kerajaan mengekalkan harga runcit petrol RON95 dan diesel masing-masing pada paras RM2.20 seliter dan RM2.18 seliter. 

Bagaimanapun, berhubung persoalan sekiranya harga minyak runcit kembali naik, Lim berkata ia akan dikawal dan dihadkan kepada RM2.20 seliter untuk RON95 dan RM2.18 untuk diesel.

Beliau berkata pengekalan harga itu adalah sehingga pelaksanaan pemberian subsidi petrol RON95 secara bersasar dilaksanakan pada tahun depan.

"Ini selaras dengan manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) Pakatan Harapan untuk meningkatkan kesejahteraan ekonomi rakyat dengan membolehkan rakyat menerima faedah penurunan harga minyak tetapi membantu golongan B40 dengan subsidi bersasar bila harga minyak naik," katanya.

Beliau berkata bagi golongan bukan sasar, harga runcit petrol RON95 akan diapungkan secara terkawal bagi mengurangkan tanggungan subsidi kerajaan serta selaras dengan hasrat pemberian subsidi yang sepatutnya memanfaatkan golongan sasar sahaja khususnya mereka yang berpendapatan rendah.



Lim turut menolak dakwaan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kerajaan PH telah mengenakan cukai jualan 30 sen seliter ke atas petrol RON95 sejak November lepas selain menyatakan jumlah kutipan cukai jualan sebanyak RM120 juta seminggu bagi produk petrol RON95 seperti didakwa diterima kerajaan - sumber

15 comments:

  1. Janji hanya tinggal janji je kerajaan pakatan harapan ni......

    Leasehold vs Freehold

    ReplyDelete
  2. Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

    Over 160000 women and men are hacking their diet with a simple and SECRET "liquid hack" to lose 2lbs every night as they sleep.

    It is very easy and it works with anybody.

    Just follow these easy step:

    1) Go grab a glass and fill it up half the way

    2) Then use this crazy HACK

    and you'll become 2lbs thinner when you wake up!

    ReplyDelete
  3. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.

    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.

    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com. Whatsapp Syarikat: +1 (304) 997-4034
    E-mel saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Today result online Satta King satta result Satta King
    2021 Satta King
    786 online Satta King
    sattaking Gali Result, Disawar Result, Ghaziabad Result, Faridabad result, official website. Satta King
    .

    ReplyDelete
  5. When I read your article on this topic, the first thought seems profound and difficult. There is also a bulletin board for discussion of articles and photos similar to this topic on my site, but I would like to visit once when I have time to discuss this topiccc.파주출장안마
    평택출장안마
    화성출장안마
    의정부출장안마
    동해출장안마
    삼척출장안마

    ReplyDelete
  6. Very nicely written post. Your blog is very beneficial for every reader including me. Keep doing the great work so that people like me can learn some nice new things. Visit Us :

    Kamuro rainbow by Vivid Pyrotechnics

    ReplyDelete
  7. This report can help players make informed decisions, analyze trends, and improve their chances of winning in the game.

    ReplyDelete
  8. I like this post. Thank you for sharing this post.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This blog is a hidden gem! The content is well-researched and presented in a captivating manner. We are Sonar Appliances Leading Kitchen Equpements Manufacturers in Delhi. We Provide commmercial and domestic machines for your kitchen at best Prices.

    ReplyDelete
  11. "This post is so well-written and informative. You really did your research! I'm impressed."

    ReplyDelete
  12. link slot gacor parah https://roket123.site/register

    ReplyDelete