Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Friday, 25 December 2015

Teori naik turun harga barang

Teori naik turun harga barang - ia bukan disebabkan menteri atau parti yang memerintah. 

Soalan bantahan:- Menteri bukan ke ada kuasa turunkan harga barang barang? 

Jawapan:- Kalau menteri arah turun harga sampai tak menguntungkan, camana nak jual? Tak logik lah jual barang kalau tak untung. Jadi supaya barang diedarkan, harga yang ditetapkan itu mesti dapat untung juga. Kerana itu terpaksa dibenarkan kenaikan harga kalau pilihan lain tiada pengedaran barang barang langsung. Menteri bukan ada kuasa mutlak dalam menetapkan harga. 

Contohnya satu barang dibeli oleh peniaga dengan harga rm 2.00 menteri arah jual rm 1.00 siapa lah yang boleh ikut arahan itu? 

Yang menteri boleh arah ialah barang itu ditetapkan tidak lebih dari rm 3.00 sedangkan tanpa kawalan, harga boleh mencecah hingga rm 5.00 Macam tu menteri boleh guna kuasa menurunkan harga barang. http://www.investopedia.com/ask/answers/033115/how-does-law-supply-and-demand-affect-prices.asp

*Gambar Hiasan

Friday, 6 November 2015

Pisau Tersangkut Dalam Dubur #OnlyInChina

Seorang lelaki dari Zhejiang dimasuk ke hospital dengan pisau tersangkut di punggungnya. Lelaki yang hanya dikenali sebagai Yan, 54, mengalami buasir dan cuba mengatasi masalah itu sendiri. 


Yan, pekerja di sebuah restoran tempatan mendakwa dia mengalami masalah buasir hampir 20 tahun dan sehinggalah ke suatu pagi dia bercadang 'merawat' buasirnya itu kerana sudah tidak dapat bertahan lagi. 


Menggunakan pisau yang tajam, dia mencangkung di hadapan cermin dan menusuk pisau itu ke lubang duburnya. Malangnya, pisau itu tersangkut dan menyebabkan dia panik. Yan terus menghubungi rakannya dan bantuan untuk menghantarnya ke hospital.



Doktor berjaya mengeluarkan pisau tersebut. Mereka juga mendapati bahawa Yan tidak mengalami sebarang masalah buasir seperti yang didakwa. - sumber

Bodoh!Jadikan ini tauladan....


للاكي براني موڠكين اكن كاله تتاڤي تيدق اكن مڠاله.

Wednesday, 28 October 2015

"Syukurlah, Nizar Jamaluddin Keluar PAS" - Ustaz Ibrahim

Hari ini admin berkesempatan berjumpa dengan seorang penyokong PAS, Ustaz Ibrahim dari Perak yang mana pada PRU13 beliau antaranya penyokong kuat Datuk Seri Mohammad Nizar bin Jamaluddin. 

Datuk Seri Mohammad Nizar dilahirkan di Kampung Air Hitam Labu, Kampar, Negeri Perak pada 17 Mac 1957. Beliau sudah berkahwin dengan isterinya Fatimah Taat dan mempunyai lapan orang anak, lima lelaki dan tiga perempuan. Bapanya keturunan Melayu sementara ibunya seorang Cina.


Tiada yang cacat celanya Keluarga Nizar Jamaluddin ini akan tetapi perkara yang dibangkitkan oleh bekas penyokong beliau ini menyatakan rasa kecewanya yang teramat sangat lantaran ditipu hidup hidup meskipun pihak lawanya (UMNO Perak) pernah mengingatkan bertapa teruknya individu yang bernama Nizar Jamaluddin. Sehinggakan Hanafiah Man terpaksa berkhemah disetiap kali ceramah dilakukan oleh Nizar Jamaluddin.

Monday, 19 October 2015

Azizah Tidak Layak Sebagai Ketua - Maszlee Malik

Awal hari ini di Sidang Parlimen, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menggesa ahli parlimen PKR Hee Loy Sian supaya menarik balik usul undi tidak percaya itu dengan mengingatkannya bahawa ia bukan "main guli".

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Maszlee Malik berkata keadaan itu membuktikan bahawa hubungan Pakatan Harapan adalah sesuatu yang longgar.

"Ia menunjukkan bagaimana longgar mereka sekarang. Malah, mereka tidak dapat bersetuju mengenai membentangan usul itu.



"Pakatan Harapan terlalu longgar... Dengan PKR menghadapi masalah bersetuju dengan parti-parti komponen, ini punca apa yang kita saksikan hari ini,” katanya.

Mazlee tidak berdolak-dalik dan terus-terang menyalahkan Wan Azizah.

"Semuanya bermula dengan ketidakupayaan beliau menguruskan parti. Dia tidak layak menjadi pemimpin pembangkang.

"Sebagai ketua pembangkang, sebelum meminta Hee Loy Sian membawa usul itu, beliau perlu memanggil semua pemimpin parti terlebih dahulu," katanya.

Katanya, adalah sesuatu yang lumrah, bagi pemimpin pembangkang membentangkan sesuatu usul yang dianggap besar dan penting.

"Ini bukan baru, beliau mengetahuinya. Beliau juga banyak membentangkan (usul) mengenai isu-isu besar pada masa lalu apabila menjadi ketua pembangkang," katanya.

Muhyiddin Binti Mahathir

Mahathir dalam satu kenyataan tak berapa lama dulu mengesahkan bahawa dia tidak begitu peduli tentang anak-anaknya. Tambahnya lagi, kalau dia nak anak dia kaya raya, masa dia jadi Perdana Menteri lagi dia dah buat - yang mana memang itulah dia buat pun, dia saja yang terlepas cakap.

Ikut rekod, Mirzan dah jadi jutawan seawal 1997 bila konsortium perkapalannya diselamatkan Petronas dengan wang berbilion ringgit. Tahun 1997 Mahathir masih lagi Perdana Menteri.



Begitupun bukan itu fokus penulis hari ini, tapi kenyataan Mahathir (secara sinikal) yang dia tidak pedulikan anak-anaknya itu telah mengujakan orang macam Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin hari ini cuba menonjolkan dia macam anak kepada Mahathir dan Mahathir itu macam bapanya sendiri. Buktinya bila Muhyiddin mengaku percaya apa juga yang keluar dari mulut Mahathir sekalipun dalam isu yang terang-terang dia lebih tahu dari Mahathir macam SOSMA.

Dari awal SOSMA dirancang dan akhirnya diluluskan parlimen, Muhyiddin tahu secara terperinci bahawa SOSMA tidak sekadar menangani isu-isu keganasan yang ditinggalkan ISA tapi juga hal-hal lain yang boleh mengancam kestabilan negara ini.
Itu yang bila Mahathir kata SOSMA telah disalahgunakan, Muhyiddin macam orang bodoh pun mengikutlah. Padahal, peruntukkan bahawa SOSMA boleh digunakan untuk menahan pengancam ekonomi dan sistem perbankan negara, sudah wujud sebelum akta itu diluluskan lagi.


Tidak ada alasan lain kenapa Muhyiddin jadi macam ini melainkan dia cuba berlagak macam anak kepada Mahathir. Mungkin harta UMNO yang banyak dipegang Mahathir itu menarik minat Muhyiddin untuk meletakkan dirinya dalam posisi seperti itu.

Mahathir berapa lama sangat boleh waras lagi, kalau tak tahun ni tahun depan nyanyuklah tu. Muhyiddin tahu sebab itu dia sanggup berkorban hari ini untuk kepentingan masa depan.

Khairudin Balaci Mahathir?!

Kenapa Mahathir Tidak 'Cipta' 1000 Orang Macam Khairudin?

Salah satu sebab kenapa kita percaya Mahathir ini hanya persepsi saja nampak macam banyak sokongan sedangkan dibawah tidak, ialah berdasarkan keupayaannya mencipta hanya seorang balaci tegar seperti Khairudin Abu Hassan.



Patutnya dengan sokongan kewangan dari konglomerat besar milik kroni, Mahathir tidak ada masalah cipta beribu orang bodoh macam Khairudin untuk dipergunakan - paling tidak buat laporan beramai-ramai dalam negara ke atas 1MDB dan Datuk Seri Najib, tapi itu nampaknya tidak berlaku.

Balik-balik Khairudin, balik-balik Khairudin, yang mengiringi pun balik-balik orang sama - Mathias Chang. Apa takde orang lain ke? Ambik saja seribu dua bodoh dan bebal manusia yang 'like' fanpage macam KCD atau SSTDM, selesailah masalah.




Orang-orang ini (kalau betul oranglah) bersedia jadi gila pun untuk Mahathir, apa sangat jadi bodoh buat laporan polis benda yang Mahathir sendiri pun tidak ada bukti.

Bagi penulis, ini menunjukkan bahawa tidak ada orang yang sanggup dipergunakan untuk Mahathir melainkan Khairudin dan Mathias Chang. Segala Dato Seri, Tan Sri dan Tun yang menyatakan sokongan terhadap Mahathir setakat ini, hanya berani buat kenyataan sipi-sipi.

Seorang Tun yang fitnah terus terang, dah kena saman dek Najib, langsung senyap tak berbunyi apa sampai sekarang melainkan satu kenyataan akhbar selepas disaman.

Nasib baik ada Khairudin, dialah yang pikul segala bala, dialah yang masuk penjara, dialah yang tanggung semua sedangkan Mahathir sempoi saja mengaku tidak ada bukti untuk mengaitkan Najib dan 1MDB dengan sebarang salah laku seperti yang sering dituduh.

Sunday, 18 October 2015

Gambar 100K Hadiri Himpunan Fastaqim (H60K) #Fastaqim

Ribuan penyokong PAS mengisi ruang stadium bola sepak terbesar di Kelantan malam ini, dalam satu perhimpunan raksasa dikenali sebagai Himpunan Fastaqim (H60K).



Ketika parti Islam itu berharap dapat mengukuhkan semula asasnya selepas 2 kejadian besar yang menggugat kedudukannya sebelum ini. Himpunan terbesar pertama diadakan selepas PAS meninggalkan Pakatan Rakyat dan bekas pemimpin progresifnya yang berpengaruh keluar meninggalkan parti bagi membentuk Parti Amanah Negara (Amanah), sebelum rasmi dilancarkan sudah pun mencapai 100,000 peserta berbanding sasarannya 60,000 orang. 




Mengumumkan jumlah kehadiran itu, pengacara majlis, Nasrudin Hassan, yang juga setiausaha Fastaqim, terpaksa membuat rayuan berulang kali kepada orang ramai, yang memakai baju berwarna hijau limau, yang mengisi setiap ruang dan inci Stadium Sultan Muhammad IV di Kota Baru itu, supaya memberi laluan kepada perarakan motosikal sebagai sebahagian daripada upacara pembukaan. 

Beliau juga terpaksa merayu kepada hadirin yang bersesak-sesak itu untuk cuba melapangkan kawasan bagi memberi ruang kepada mereka yang tersekat di pintu masuk stadium. Lebih 50% hadirin terdiri daripada mereka di bawah umur 40 tahun, manakala separuh peserta perhimpunan yang juga dikenali sebagai himpunan hijau itu adalah wanita. 

Ia diadakan selepas himpunan baju kuning anjuran Bersih pada hujung Ogos dan himpunan baju merah anjuran badan bukan kerajaan Melayu pada September lepas. Perhimpunan berkenaan mencerminkan sokongan berterusan terhadap parti Islam itu di kalangan kedua-dua demografi utama walaupun ramai pemimpinnya keluar menyertai Amanah. Amanah ditubuhkan pada 16 September oleh pemimpin yang digelar progresif selepas mereka kalah teruk dalam pemilihan parti Jun lalu. Pembentukan Amanah dikatakan menjejaskan kekuatan PAS di Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Selangor. 



Pemimpin Amanah juga mendakwa ia mencatatkan jumlah tertinggi penyertaan ahli baharu di negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Perhimpunan ini juga diadakan ketika PAS menghadapi kemungkinan bertanding dalam pilihan raya akan datang sebagai parti pembangkang tunggal kerana ia menolak rundingan untuk menyertai Pakatan Harapan, yang ditubuhkan menggantikan Pakatan Rakyat. 

Penganalisis berkata, PAS berisiko tewas pada skala yang besar pada pilihan raya umum kelak jika ia bertanding menentang Pakatan Harapan dan Barisan Nasional. Dalam satu soal jawab dengan Harakahdaily sebelum ini, ditanya mengapa adanya himpunan itu, Nasrudin berkata, ia berorientasi mempersiapkan pemimpin, ahli dan seluruh jentera dan penyokong PAS menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). 

"Justeru, Fastaqim bukan sebarang himpunan. Tidak pula untuk berpesta dan jauh sekali untuk habiskan masa tenaga kepada perkara yang lagha dan hanyut. 

"Sebaliknya ia adalah himpunan bagi mencetuskan momentum kebangkitan PAS bersama rakyat memimpin gerakan perubahan ke arah membina Malaysia sebagai sebuah negara yang selamat, aman, sejahtera, makmur dan diberkati serta diredai Allah," katanya.

PAN Boleh bungkus ikat tepi :3

Thursday, 15 October 2015

Meletup Ketika Caj Telefon?!


Gambar ini diviralkan didalam group facebook dan aplikasi whatapps dan tiada sumber rujukkan sehingga mendatangkan rasa tidak senang dikalangan para pengguna telefon pintar. 

Dalam sebaran itu juga disertakan bersama satu "voice noted" yang berlatar suara seorang lelaki (berbahasa melayu) menegaskan bahawa gambar itu adalah mangsa letupan telefon ketika sedang dicaj. 

Artikel penuh : KLIK SINI

Tol Naik: Marah Mahathir, Kenapa Marah Najib?

Najib tidak ada kaitan sama sekali dengan kenaikan tol yang akan berkuatkuasa pada hari ini, itu adalah butiran dalam perjanjian yang perlu dipatuhi kerajaan dan ia sudah wujud sejak sekian lama.


Lebuhraya yang naik kadar tolnya hari ini, semuanya ditandatangani dan dimulakan pada era Mahathir atau Paklah jadi Perdana Menteri, Najib langsung tak terbabit.

Peranan Najib kalau ada pun ialah meluluskan pampasan kepada syarikat pemegang konsesi sekiranya tol yang sepatutnya naik, tidak dinaikkan, itu sahaja. 

Dalam hal ini, Najib tidak meneruskan pampasan kepada pemegang konsesi kerana ia hanya menguntungkan rakyat yang duduk di sekitar Lembah Klang, walhal cukai yang dikutip datang dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Kalau ada yang nak disalahkan, orang itu adalah Mahathir. Paklah, sekalipun dizamannya memerintah 4 konsesi tol baru bermula, tapi rundingan mengenainya diyakini telah bermula lama sebelum beliau menjadi Perdana Menteri pada 2003

Mahathir patut bagi penjelasan kenapa perjanjian konsesi itu begitu sekali rupanya. Kenapa ia perlu dinaikkan 3 tahun sekali dan kenapa kerajaan perlu bayar pampasan sekiranya keputusan dibuat untuk tidak menaikan tol. 

Ini semua formula Mahathir, dia saja yang amalkan konsep konsesi seperti itu! Rembat duit rakyat untuk kroni beliau?!


Tuesday, 13 October 2015

Mahathir Khuatir "Balaci" Bocor Rahsia?!

Sidang Akhabr Tergempar (semalam) Mahathir Takut Kharuddin Bocor Maklumat Kepada Polis. Ramai yang terkejut apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir mengadakan sidang akhbar tergemparnya pagi semalam.

Rata-rata merasakan ia tindakan itu sebagai 'signal' terbaru bagi meneruskan tekanannya terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Persoalannya mengapa Dr Mahathir secara tiba-tiba mengadakan sidang akhbar tersebut, sedangkan umum mengetahui semua yang hadir itu telah lama dilabelkan sebagai 'orang Mahathir'.


Paling menarik, sidang akhbar tersebut selain menghentam Najib ia juga dijadikan sebagai medan mahkamah untuk membela penahanan bekas naib ketua Umno bahagian Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan peguam beliau, Matthias Chang.

Dr Mahathir turut mengecam, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) adalah merupakan satu bentuk penyalahgunaan kuasa serta tidak menghormati undang-undang.

Malah ada di antara mereka yang hadir itu sebelum ini turut bersetuju dan memainkan peranan untuk meluluskan Sosma yang ketika ia dibentangkan di parlimen satu ketika dahulu.

Mengapa baru sekarang Dr Mahathir membangkitkan isu mengenai penyalahgunaan kuasa, sedangkan ketika regim pemeritahannya ramai mangsa telah disumbatkan ke dalam penjara tanpa sebarang alasan yang kukuh dibawah Akta ISA.

Menurut sumber yang rapat dengan beliau, Mahathir takut banyak rahsia mengenai gerakan jahatnya untuk menjatuhkan Najib akan terbongkar. Menurut sumber yang enggan mendedahan identitnya itu, Mahathir benar-benar terkejut ketika dimaklumkan mengenai berita penangkapan Khairuddin.

Lebih memeranjatkan Mahathir, selain Khairuddin, bekas setiausaha politiknya, Matthias Chang turut ditahan di bawah Akta yang sama.

Mahathir sedar dengan penangkapan dua orang budak suruhannya itu, bukan sahaja akan menyebabkan gerakannya untuk mengulingkan Najib akan terjejas. Namun apa yang paling penting, kedua-dua itu dikatakan banyak meyimpan rahsia sulit mengenai Mahathir.

Ini kerana Mahathir takut, Khairudiin akan membocorkan pelbagai maklumat penting itu kepada pihak polis bagi memastikan dia dibebaskan.

Ia sekaligus akan meletakkan Dr Mahathir berada dalam keadaan bahaya sekaligus memgagalkan usahanya untuk menyingkirkan Najib

Punca Harga Bayaran Tol Naik!



SOALAN : MENGAPAKAH PENGUMUMAN KENAIKAN KADAR TOL DIBUAT OLEH SYARIKAT KONSESI? 

Pengumuman mengenai kadar tol yang baru di 18 lebuh raya tol bermula 15 Oktober 2015 telah dibuat sendiri oleh syarikat-syarikat konsesi lebuh raya yang berkaitan memandangkan mereka mempunyai tanggungjawab untuk menguruskan lebuh raya masing-masing untuk satu tempoh masa berdasarkan Perjanjian Konsesi yang ditandatangani. [artikel penuh klik sini]

Mahathir Pura-Pura Sakit Untuk Raih Simpati

Siti Hasmah dan anak anak Mahathir sesungguhnya adalah mereka yang zalim kalau membiarkan seorang tua berusia 90 tahun, 2 kali buat pembedahan pintasan jantung seperti Mahathir, terus berada di rumah setelah jatuh sakit.

Memang boleh panggil doktor datang rumah tapi peralatan di hospital adalah lebih lengkap. Sekaya mana pun Mahathir kita tak rasa kelengkapan seperti mana di hospital ada dirumahnya.

Justeru, kita tidak rasa Siti Hasmah seorang yang zalim, dia sudah pasti menghantar Mahathir ke hospital bila Mahathir sakit, ini tidak lain tidak bukan, Mahathir nak berlakon untuk raih simpati dengan membuat cerita koonnya dia tak sihat.

Keyakinan ini adalah berdasarkan kepada perkembangan semasa di mana perjuangan Mahathir untuk menjatuhkan Najib dilihat tidak boleh pergi ke mana. Dari bergantung harap kepada 1MDB dan dakwaan rasuah RM 2.6 billion yang masuk ke akaun Perdana Menteri (sebetulnya derma), perjuangan Mahathir kini hanya bergantung kepada apa yang ada sajalah.

Maksudnya, kalau hari ini ada berita kejatuhan ringgit, berita itulah yang akan digunakan oleh Mahathir untuk mengenakan Najib. Kalau tidak ada benda yang boleh dijadikan cerita, sama ada Mahathir senyap ataupun memutar kembali cerita lama yang sebenarnya telah banyak kali dijawab.


Thursday, 8 October 2015

Wakil Rakyat PAS Kelantan Keluar PAS?

10 Wakil Rakyat PAS Kelantan Keluar PAS?! #Amanah

Suasana politik di Kelantan ketika ini sedikit ‘panas’ apabila tersebar khabar angin kononnya 10 wakil rakyat daripada PAS akan melompat parti dan menyertai Parti Amanah Negara (PAN) awal tahun depan.


Isu berkenaan mula timbul selepas Pengerusi Gerakan Harapan Baharu (GHB), Mohamad Sabu melancarkan PAN pada 31 Ogos lepas, dan isu itu terus dimainkan Pengerusi PAN Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah ketika melancarkan parti berkenaan di Kota Baharu, pada 11 September.


Bagaimanapun, Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah ketika ditemui pemberita selepas merasmikan sambutan Hari Malaysia peringkat negeri Kelantan di pekarangan Stadium Sultan Muhammad ke-IV menafikan dakwaan berkenaan dan berkata, ia hanya strategi perang saraf pihak lawan, semata-mata untuk meraih sokongan pengundi.

Sunday, 13 September 2015

Cina Langgar Lari Remaja Melayu Punca Gaduh?!

PERGADUHAN KAUM DI ASAM JAWA BERPUNCA DARI LELAKI CINA LANGGAR LARI BUDAK GADIS MELAYU.


12/9/15 Asam Jawa, Kuala Selangor. Insiden pergaduhan kaum Melayu - Cina tercetus bila seorg lelaki Cina memandu Toyota Estima telah melanggar seorang remaja perempuan penunggang motosikal semasa lelaki cina tersebut membelok ke sebuah restoran cina di Pekan Asam Jawa, Kuala Selangor. 


Setelah melanggar remaja melayu tersebut jatuh tercampak ke dalam dalam longkang tepi jalan tersebut dan lelaki cina tanpa berhenti terus memandu kesebuah restoran dan makan. 


Orang ramai yang nampak kejadian tersebut terus memberi pertolongan tetapi remaja perempuan tersebut cedera parah dan dikatakan patah lehir. Orang ramai terutama melayu terus marah dan tanpa menghiraukan kehadiran polis telah membelasah lelaki cina tersebut di tepi restoran sebelum ditahan dan dibawa oleh pihak polis ke IPD Kuala Selangor.


Sumber drp group whatsap NGO

Monday, 24 August 2015

Stacy Memeluk Agama Islam

Desas-desus mengenai penyanyi kelahiran AF, Stacy untuk memeluk Islam telah agak lama tersebar di media sosial. Hubungan intim beliau dengan penyanyi beragama Islam Akim Ahmad lebih menguatkan dakwaan tersebut.



Seorang peminat normancastrosantos dalam kemaskini terbarunya di laman sosial instagram telah memaklumkan yang penyanyi Stacy AF telah selamat memeluk agama Islam baru baru ini. Beliau hadir ke Jabatan Agama Islam ditemani ibunya bersama kekasih yang juga selebriti, Akim Ahmad.

Alhamdulillah...


Stacy AF juga dikhabarkan telah memilih nama Ummu Syaikhah Stacy Abdullah sebagai nama Islam beliau. Tahniah dan selamat datang kepada saudara baru kita jika berita ini benar.

Bagaimanapun, seantero Malaya tahu hubungan Stacy dan Akim bukan main-main lagi malah Akim pernah membuat kenyataan bahawa dia (Stacy) sudah tidak jauh lagi ke arah untuk memeluk agama Islam sepenuhnya. 

Biarpun perkara itu yang akhirnya menjadi isu sensitif sekitar bulan Mei lalu, hari ini tersebar pula di laman sosial tentang Stacy telah selamat memeluk agama Islam. - BBNews

Wednesday, 19 August 2015

Seks Sebelum Berkahwin?!

Kelakuan seks remaja bermula pada umur yang berbeza berdasarkan nilai-nilai budaya dan sosial mereka.Kajian di tempat yang berlainan di dunia menunjukkan seks sebelum kahwin biasanya tidak dirancang.

Siapakah yang berisiko?

• Mereka yang terlibat dalam penggunaan arak dan dadah
• Mempunyai teman lelaki atau wanita yang istimewa
• Kurang berminat dengan sekolah
• Sejarah penderaan fizikal atau seksual
• Kurang pengawasan ibu bapa

Apakah kesan-kesannya?

Dari aspek perubatan:

 Kehamilan yang tidak diingini 
 Pengguguran anak yang tidak selamat
 Pembuangan bayi
 Jangkitan seksual

Dari aspek psikologi dan sosial:

 Masalah perhubungan. Lihat (Memahami seksualiti)
 Mengalami gangguan emosi
 Tiada keharmonian keluarga dan sosial
 Implikasi undang-undang 

Bagaimana untuk mengelakkannya?

• Elakkan melakukan hubungan seks 

• Anda bertanggungjawab ke atas hidup anda sendiri. Jangan biarkan orang lain memaksa anda.

• Anda boleh melindungi kesihatan dan emosi anda dengan mengatakan "Tidak, bukan sekarang". Anda masih boleh berkata "tidak" walaupun pernah berkata "ya" sebelum ini (Ketegasan).

• Pasangan yang benar-benar menyayangi dan menghormati anda tidak akan meminta seks sebelum kahwin

Ingat : badan anda adalah tanggungjawab anda untuk menjaganya dengan baik.

• Elakkan membaca atau menonton bahan-bahan lucah. 

• Libatkan diri dalam aktiviti yang berfaedah seperti kegiatan sukan, senaman, aktiviti budaya atau kerja-kerja sukarela.

• Semua agama utama dan budaya kita, seks luar nikah adalah dilarang. Anda mengambil tindakan yang bijak jika anda taat kepada ajaran agama. 
Apakah implikasi undang-undang yang ada?

• Rang undang-undang jenayah Malaysia, seperti yang dinyatakan dalam Kod Penal Akta 574 telah menetapkan umur minima untuk kesalahan tertentu. 

• Ia menyatakan bahawa perempuan yang berumur di bawah 16 tahun atau lelaki yang berumur di bawah 13 tahun dianggap tidak boleh membuat keputusan sendiri di sisi undang-undang.

• Contohnya, umur minima untuk perhubungan seksual dengan persetujuan kedua belah pihak seperti yang terkandung dalam seksyen 375 adalah untuk menghukum mereka yang melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak/remaja di bawah umur. Ini dikenali sebagai"Statutory rape" .


Monday, 17 August 2015

Petua Batuk dan Batuk Kering

Batuk merupakan salah satu proses penyembuhan daripada penyakit, di mana ia membantu mengeluarkan mukus dan bakteria.

Namun begitu, keadaan semasa batuk tidak menyenangkan anda. Terdapat dua jenis batuk; batuk berkahak dan batuk tidak berkahak (batuk kering).



Cara menghilangkan batuk berbeza mengikut jenis-jenis tersebut. Berikut adalah petua menghilangkan batuk dengan cepat yang anda mesti tahu! Antara yang anda akan tahu adalah:

Kaedah #1: Merawat Batuk Berkahak
Kaedah #2: Merawat Batuk Kering (Tanpa Kahak)
Kaedah #3: Rawatan Cara Tradisional dan Remedi
Kaedah #4: Dapatkan Rawatan Doktor

3 Petua Tambahan

4 Perkara Yang Perlu Dielak Semasa Anda Batuk

Kesimpulan!

Jom hilangkan masalah batuk anda dengan cepat!


Kaedah #1 : Merawat Batuk Berkahak

Batuk boleh dikategorikan kepada dua jenis, berkahak dan tidak berkahak. Untuk segmen ini, petua-petua untuk menghilangkan masalah batuk yang berkahak.

1. Kenal Pasti akan Batuk Tersebut

Sekiranya anda batuk disebabkan oleh sesuatu penyakit, kebanyakan doktor enggan merawatnya. Hal ini kerana batuk boleh memainkan peranan yang besar dalam merawat sesuatu penyakit.

Batuk boleh mengeluarkan bakteria dan kuman yang menyebabkan penyakit anda. Ia bagaikan sesuatu agen merawat penyakit yang semula jadi.

Jadi, sekiranya anda mengalami masalah batuk yang berkahak, anggaplah ia sesuatu yang baik sebenarnya.

Namun, sekiranya anda tidak selesa dengan keadaan anda sekarang,teruskan membaca.

2. Guna Ubat Sapuan Vick’s Vaporub

Sapu Vick’s Vaporub pada bahagian leher dan dada. Biarkan untuk 20 minit untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

3. Ambil Expectorant

Ubat ini boleh didapati dari farmasi yang berdekatan. Ubat ini boleh melegekan segala jenis mukus ataupun kahak yang terdapat pada tekak. Selepas mengambil ubat ini, pastikan anda mengeluarkan sebanyak mana kahak yang mungkin.

4. Ambil Anthistamine

Ubat ini boleh membantu melegakan demam dan selesema dan mana-mana penyakit yang boleh menyebabkan kahak. Ubat ini juga boleh membantu anda mengeluarkan kahak tersebut. Anda juga perlu tahu bahawa ubat ini boleh menyebabkan rasa mengantuk bagi sesetengah orang.

Cuba mengambik ubat ini sebelum masuk tidur.

5. Guna Nasal Spray

Ambil nasal spray yang berasaskan salina kerana bahan tersebut boleh melegakan congestion. Seperti mana anthistamine, spray salina boleh melegakan mukus di dalam hidung dan tekak anda.

6. Hirup Kelembapan

Kelembapan boleh melegakan tekak anda daripada bahan asing. Anda boleh mencuba pilihan di bawah:
Mandi dengan air suam dan berendam (sekiranya boleh). Luangkan masa antara 15 hingga 20 minit menghirup kelembapan/wap yang dihasilkan oleh air suam tersebut.
Menggunakan humidifier. Alat ini boleh dibeli di kebanyakan kedai ubat dan farmasi. Letakkan alat tersebut berdekatan dengan anda agar boleh menghirupnya semasa anda tidur.

Sekiranya anda tidak mempunyai peralatan yang dinyatakan diatas, anda boleh mengelakkan daripada badan anda menjadi kering dengan banyakkan minum air.

7. Air Masak

Banyakkan minum air masak dan elakkan daripada mengambil minuman yang berkarbonat dan bersitrus – kerana boleh memberikan keaan yang tidak enak kepada tekak anda.

8. Pergerakan

Cuba melegakan tekak dengan sedikit pergerakan. Sekiranya anda berada di rumah dan anda mempunyai teman, gunakan teknik chest percussionuntuk membantu melegakan kesesakan dada.

Meniarap di atas tilam ataupun tikar.

Minta teman anda untuk menepuk belakang anda, dari bawah ke atas. Elakkan bahagian buah pinggang.

Ulang untuk beberapa kali sehingga congestion anda lega.
Minum air setiap setengah jam.

Sekiranya langkah-langkag tersebut diamalkan dalam jangka masa yang tertentu, boleh melegakan sedikit masalah batuk anda.

9. Tunggu Sembuh Sendiri

Batuk biasanya akan sembuh secara sendiri dalam masa 2-3 minggu. Namun jika tidak, dapatkan nasihat dan cadangan daripada doktor. – Sila rujuk Kaedah #4 di bawah.


Kaedah #2: Merawat Batuk Kering (Tanpa Kahak)

Untuk segmen ini, lebih kepada cara untuk menghilangkan masalah batuk tanpa kahak, ataupun juga dikenali sebagai batuk kering.

1. Elakkan Tekak Terlalu Kering

Dengan mengawal kelembapan ketak anda boleh mengurangkan rasa untuk batuk. Antara cara-caranya adalah dinyatakan di bawah:
Ambil sirap batuk secara berkala, mengikut nasihat dan dos yang sepatutnya.
Kerapkan kemam lozenge. Bahan yang terdapat dalam lozenge boleh mengurangkan rasa untuk batuk dan mempunyai ejen penyembuh penyakit tersebut.
Ambil madu. Anda boleh mencampurkan madu tersebut dalam teh ataupun air masak, dan minumnya. Kaedah ini merupakan salah satu cara mengurangkan batuk yang sangat berkesan. Namun begitu, jangan madu kepada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun.
Minum kordial blackcurrant. Sebaik-baiknya adalah memilih jus.

Matlamat utama adalah untuk mengelakkan tekak terlalu kering, ia boleh menyebabkan rasa gatal-gatal tekak. Jika anda tidak mempunyai perkara-perkara di atas, kerapkan minum air juga boleh diamalkan.

2. Belajar Cara Untuk Batuk Dengan Betul

Sekiranya anda mengalami masalah batuk yang terterusan, cuba teknik ini.

Jika anda merasakan yang anda akan batuk, cuba untuk batuk secara perlahan-lahan, sedikit demi sedkit. Dan kemudian, habiskan rasa untuk batuk tersebut dengan batuk yang kuat.

Rahsia disebalik cara adalah; batuk secara perlahan pada perawalan boleh mengeluarkan mukus secara perlahan-lahan dan batuk yang kuat pada akhiran boleh mengeluarkan semua mukus tersebut.

3. Gunakan Air Garam

Air garam boleh membunuh kuman dan bakteria yang menyebabkan sakit batuk tersebut. Hal ini kerana kondisi air tersebut tidak sesuai bagi bakteria untuk hidup dan membiak.

Cara-caranya adalah mudah:
- Campurkan 1 sudu teh garam ke dalam satu gelas air suam.
- Larutkan garam tersebut dengan menggaurkan larutan tersebut.
- Berkumur dengan air garam tersebut selama 30 saat.
- Ludah air tersebut (Jangan minum!).
- Ulang cara ini untuk 2 hingga 3 kali setiap hari.

InsyaAllah masalah batuk anda akan hilang, tidak pun akan berkurang.

4. Jumpa doktor

Sekiranya semua cara-cara yang dinyatakan di atas tidak memberikan kesan yang positif, anda dikehendaki untuk berjumpa dengan doktor anda.

Sekiranya masalah batuk anda berterusan untuk beberapa minggu, anda perlu mendapatkan ubat yang khas untuk masalah anda. Mungkin batuk anda disebabkan oleh faktor penyakit yang lain.


Kaedah #3: Rawatan Cara Tradisional dan Remedi

Jika kaedah rawatan farmasi dan ubat-ubatan moden tidak menjadi tarikan, anda boleh menggunakan rawatan batuk secara tradisional dan remedi. Kami senaraikan beberapa cara yang kerap diamalkan oleh rakyat Malaysia dan sesuai dengan semua orang:

1. Buat Sirap/Ubat Batuk Sendiri Dengan Lemon atau Limau

Sama ada anda tahu atau tidak, anda boleh membuat ubat batuk anda sendiri. Cara- caranya adalah:
Campurkan 2 sudu teh jus lemon/limau dengan 1 sudu teh madu.
Kemudian, masukkan satu cubit serbuk lada merah, ataupun bawang.
Telan campuran tersebut.

Rahsia disebalik cara ini adalah:
Madu boleh melegakan tekak anda daripada rasa gatal.
Jus ataupun perahan limau boleh mengurangkan inflamasi dan memberikan vitamin C untuk melawan bakteria dan kuman.
Serbuk lada merah boleh meningkatkan kadar peredaran darah ke tempat yang bermasalah, lantas mempercepatkan proses penyembuhan.
Bawang mempunyai kandungan yang boleh membantu pengeluaran kahak dari badan.

Rakan admin pernah mencuba rawatan dengan limau nipis dan ianya berkesan!

Manakala dari PetuaNenek.com, kaedah penyediaannya adalah dengan mencampurkan perahan limau nipis dengan sedikit kicap manis, dan telan terus.

Cara ini adalah cadangan sahaja, sekiranya anda tidak mempunyai keyakinan untuk menjalani kaedah ini, anda boleh meneruskan membaca petua-petua yang lain di bawah.

2. Rawat Masalah Batuk dengan Bawang Putih ataupun Merah

Selain cara yang dinyatakan di atas, bawang merah juga boleh merawat masalah batuk dengan berkesan. Cara-caranya adalah:
- Kupas bawang merah dan potong secara kecil.
- Masukkan bawang tersebut bersama 4 sudu teh madu ke dalam satu bekas/mangkuk.
- Panaskannya bersama air sehingga mendidih.
- Reneh sehingga 2 jam.
- Ambil campuran tersebut 1 sudu teh setiap 2 atau 3 jam.

Kenapa bawang merah dan bawang putih berkesan?

Hal ini kerana bawang mempunyai ejen antimikrob yang memainkan peranan yang penting dalam melawan bakteria dan kuman yang membiak di tekak anda.

Malah, saudara Hairul (dari Hairul.com) juga pernah berkongsikan pengalaman beliau memakan bawang bakar untuk menghilangkan batuk.

3. Guna Asam Jawa

Petua hilangkan batuk dengan asam jawa merupakan salah satu amalan yang paling biasa diamalkan oleh rakyat Malaysia.

Cara penyediaannya adalah:
Masukkan beberapa ketul asam jawa ke dalam air suam.
Kacau campuran tersebut sehingga larut.
Keluarkan biji, sekiranya ada.
Minum (ataupun berkumur) air asam jawa tersebut setiap 2 atau 3 jam.

Kenapa air asam jawa berkesan?

Hal ini kerana asam jawa boleh memberikan kondisi yang tidak sesuai (rasanya agak masam) untuk pembiakan kuman, lantas mengurangkan kuman yang berada di tekak anda.

Selain senarai di atas, terdapat banyak lagi petua hilangkan batuk tanpa ubat yang berkesan.

Kaedah #4: Dapatkan Rawatan Doktor

Dalam apa-apa penyakit pun, anda tidak boleh mengabaikan kepentingan doktor. Walaupun penyakit batuk tidaklah dianggap kritikal, namun ada masanya untuk berjumpa dengan doktor.

Berikut adalah saat-saat di mana anda perlu dapatkan nasihat doktor tentang keadan anda:
Penyakit batuk tersebut pada bayi ataupun warga emas.
Batuk berterusan selama 4 minggu.
Kahak berdarah ataupun berwarna hijau.
Kerap mengalami kesukaran bernafas.
Sakit dada.

Masalah batuk juga merupakan salah satu simptom kepada penyakit-penyakit yang kritikal yang lain seperti asma, masalah jantung dan mungkin pneumonia.


3 Petua Tambahan

Batuk merupakan salah satu penyakit. Biasanya penyakit boleh dirawat dengan beberapa petua tambahan yang umum di bawah:
Banyakkan minum air masak semasa batuk – ia boleh melegakan rasa batuk dan
mengurangkan rasa gatal-gatal tekak.
Banyakkan memakan buah-buahan, terutamanya adalah buahan-buahan yang
mengandungi kandungan Vitamin C yang tinggi. Contohnya adalah: Limau dan lemon.
Semasa batuk, anda digalakkan untuk batuk ke dalam tuala tangan, untuk mengelakkan
kuman yang dikeluarkan semasa batuk tersebut menjangkiti orang lain di sekeliling.

Sekiranya petua-petua tambahan ini diamalkan, anda akan boleh sembuh daripada penyakit batuk dengan kadar yang lebih cepat.

4 Perkara Yang Perlu Dielak Semasa Anda Batuk

Tidak dinafikan, semasa anda mengalami masalah batuk, anda perlu pantau beberapa perkara yang perlu dielak. Berikut adalah senarainya:
Elakkan mengambil produk tenusu – susu, keju, dan lain-lain.
Elakkan memakan terung dan labu.
Elakkan makanan yang yang terlalu pedas ataupu makanan yang berminyak (bergoreng).
Jauhi merokok kerana bahan dalam rokok tersebut boleh menyebabkan inflamasi.

Anda mungkin pandang remeh dengan perkara di atas, namun ia boleh memberikan kesan yang besar dalam proses penyembuhan anda. Jadi, sekiranya anda terlalu mengidam untuk memakan makanan di atas, harap bersabar. Anda akan berterima kasih kemudian hari.


Kesimpulan

Kesimpulannya, terdapat banyak cara untuk menghilangkan dan melegakan masalah batuk. Tidak kiralah sama ada anda memilih kaedah konventional ataupun tradisional, asalkan cara rawatan tersebut adalah berkesan kepada masing-masing.

Harap senarai di atas membantu anda dalam masalah batuk mungkin hari ini, ataupun mungkin pada masa hadapan.

Setelah anda mencuba, janganlah segan untuk berkongsikan pengalaman anda dengan meninggalkan komen di bawah.

Ataupun, adakah anda mempunyai kaedah rawatan/petua merawat batuk yang tidak dinyatakan di atas? Sekiranya ada, harap boleh bekongsi agar orang lain juga boleh mendapatkan manfaat bersama.

Thursday, 2 July 2015

Jemaah Haji Tambang RM100 Untuk Satu Kilometer?!


Makkah: Motosikal menjadi kenderaan amat penting di Makkah sepanjang Ramadan ini kerana mudah ditunggangi dan boleh menyelit di tengah kesesakan pusat bandar raya ini, khususnya kawasan sekitar Masjidil Haram.

Walaupun jumlah pengangkutan awam yang disediakan untuk jemaah umrah berulang-alik dari hotel ke masjid berkenaan mencukupi, jemaah lebih gemar memilih membonceng motosikal kerana lebih cepat.

Tidak menghairankan jika pemilik motosikal di bandar suci ini mengambil kesempatan dengan mengenakan caj tinggi melampau.

Beberapa penduduk berkata, caj yang dikenakan akan meningkat pada 10 hari terakhir Ramadan dengan kebanyakan pemilik motosikal mengenakan bayaran sehingga SR500 (RM500) untuk perjalanan sejauh lima kilometer.

Seorang pemilik Imran Al-Yazidi berkata, dia dan rakannya mengenakan bayaran semahal itu kerana ia satu-satunya masa untuk mereka meraih pendapatan lumayan.

“Kami tidak memaksa. Jika mereka sanggup bayar harga itu, kami akan membawa mereka. Mereka boleh memilih pengangkutan lain jika tidak mahu. Dan mereka juga perlu sedari tentang risiko jika membonceng kami,” katanya. - Agensi

Sebelum ini pihak Tabung Haji selalu mengfocuskan tentang perkhidmatan penginapan, mana tahu kelak nanti boleh buat perkhidmatan seakan akan ini? Pak arab selamber je menyangak dengan bayaran tak masuk akal tu. Baik kita sendiri buat services ini, kan?!

Bukan semua orang mampu..

Wednesday, 1 July 2015

Bunuh Dan Gantung?!

Seorang gadis melayu berusia 21 tahun temui mati gantung diri di sebuah tiang pencawangan TNB springhill pore dickson negeri sembilan.30 jun 2015 semalam.

Sejak semalam beberapa keping gambar mangsa tersebar di laman media facebook, menurut apa yang kami intai ramai yang berpendapat bahwa mangsa bukanlah membunuh diri ada kemungkinan dibunuh yang kemudian mayatnya di gantung seperti mangsa nampak seolah membunuh diri.
poktor pertama yang menjadi unsur pengandaian bahwa mangsa tidak bunuh diri.

1. Kaki terlalu dekat dengan tanah.
Jika mangsa benar ingin membunuh diri tentu saja mangsa akan bergantung di tempat yang cukup tinggi.

2. Wajah mangsa yang tidak bengkak.
Biasanya mangsa bunuh diri akan mengalami kecederaan yang teruk pada bahagian muka,selain dari mata terbeliak lidah terjulur ,muka juga akan bengkak.seperti kebanyak mangsa bunuh diri.
Namun sehelai kertas yang berdekatan dengan mangsa juga turut menjadi satu tanda tanya,tapi tidak mustahil itu adalah tulisan tangan orang lain.apapun kes ini sudah ditangani oleh pihak yang berwajib

Biodata mangsa:
Nama: Rabiaatul Adawiyah Binti Johan
Umur:21 tahun
Asal: negeri sembilan.

Demi menghormati arwah admin tak mahu share gambar penuh disini.

sumber : eberita

Friday, 8 May 2015

Pemandu #Myvifamilia Dibenarkan Ikat Jamin RM9,000

Dua pemandu Perodua MyVi termasuk seorang wanita mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Trafik atas tuduhan memandu secara berbahaya sehingga menyebabkan kematian tiga beranak di Lebuhraya DUKE, awal pagi Sabtu lalu. 

Pembantu pengurus restoran, Siti Noor Aini Mohd Said, 35, dan juruteknik, Mohammad Fizal Reza Jamauddin,31, masing-masing membuat pengakuan itu selepas jurubahasa mahkamah membacakan pertuduhan secara berasingan di hadapan Majistret Noorul Fhaiez Mohd Nayan. 

Mengikut pertuduhan, mereka didakwa memandu secara berbahaya kepada awam dan menyebabkan kematian Fairuz Nizam Husain, 35, Nova Safitri Azhari, 27, dan Nur Firuza Annisa Fairuz Nizam, tujuh bulan di Lebuhraya DUKE, Kilometer 6.2 dari arah Ulu Klang menghala ke Jalan Duta, pada jam 1.05 pagi, 2 Mei lalu.

Bagi perbuatan itu, mereka didakwa di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda maksimum RM20,000 selain lesen memandu digantung. 

Mahkamah membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin RM9,000 setiap seorang dengan seorang penjamin selain menggantung lesen memandu dan pasport diserah kepada mahkamah mereka sehingga kes selesai serta menetapkan 22 Jun untuk sebutan semula kes.

Saturday, 2 May 2015

Konspirasi Gulingkan TG Hadi Awang?!



Tinggal beberapa hari sahaja lagi akan berlangsungnya Muktamar Agong PAS.. Haji Hadi bakal berhadapan dengan sejarah hitam apabila jawatan tersebut di jangka akan di lawan oleh seteru utama beliau dari grup PASMA. 

Sunday, 26 April 2015

Himpunan Selamatkan FELDA BATAL?


Sempena #PRKRompin Mazlan Aliman menganjurkan Himpunan Selamatkan FELDA di Keratong 4 pada 25 dan 26 April 2015 (hari ini) malangnya berakhir dengan kegagalan dimana majlis yang sepatutnya diteruskan pada malam ini dibatalkan kerana mendapat tentangan dari geng Pro-Ulama PAS Pahang yang menolak Mat Sabu dan geng PASMA daripada hadir pada malam ini langsung perasmian penutup. [artikel penuh]


Friday, 24 April 2015

Mengapa MB Kelantan Dipeleceh?!


Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yacob adalah individu yang dipilih memegang jawatan Timbalan Mursyidul Am PAS pada Mac 2015 lepas dan semalam dipelecehkan oleh golongan ANUARINAS DAN PASMA semasa majlis penamaan calon PRK Rompin.


Tindakkan itu mencetuskan rasa tidak puashati dikalangan penyokong MB Kelantan malah dari golongan pro ulama yang jelas ANUARINAS DAN PASMA dengan senaja menjatuhkan air muka MB Kelantan yang merupakan Timbalan Mursyidul AM PAS yang lebih layak diapit oleh calon PAS PRK Rompin. artikel asal : SINI