Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Thursday 15 October 2015

Tol Naik: Marah Mahathir, Kenapa Marah Najib?

Najib tidak ada kaitan sama sekali dengan kenaikan tol yang akan berkuatkuasa pada hari ini, itu adalah butiran dalam perjanjian yang perlu dipatuhi kerajaan dan ia sudah wujud sejak sekian lama.


Lebuhraya yang naik kadar tolnya hari ini, semuanya ditandatangani dan dimulakan pada era Mahathir atau Paklah jadi Perdana Menteri, Najib langsung tak terbabit.

Peranan Najib kalau ada pun ialah meluluskan pampasan kepada syarikat pemegang konsesi sekiranya tol yang sepatutnya naik, tidak dinaikkan, itu sahaja. 

Dalam hal ini, Najib tidak meneruskan pampasan kepada pemegang konsesi kerana ia hanya menguntungkan rakyat yang duduk di sekitar Lembah Klang, walhal cukai yang dikutip datang dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Kalau ada yang nak disalahkan, orang itu adalah Mahathir. Paklah, sekalipun dizamannya memerintah 4 konsesi tol baru bermula, tapi rundingan mengenainya diyakini telah bermula lama sebelum beliau menjadi Perdana Menteri pada 2003

Mahathir patut bagi penjelasan kenapa perjanjian konsesi itu begitu sekali rupanya. Kenapa ia perlu dinaikkan 3 tahun sekali dan kenapa kerajaan perlu bayar pampasan sekiranya keputusan dibuat untuk tidak menaikan tol. 

Ini semua formula Mahathir, dia saja yang amalkan konsep konsesi seperti itu! Rembat duit rakyat untuk kroni beliau?!


No comments:

Post a Comment