Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Tuesday 19 February 2013

Malu Payudara Diperiksa Jadi Punca?



"Ada wanita yang malu bila payu dara mereka diusik oleh orang lain untuk diperiksa, pemikiran ini harus dibuang demi kesihatan kita,"

Golongan wanita perlu memeriksa dan 'mengenali' payu dara mereka termasuk dari segi perubahan bentuk dan saiz bagi membolehkan mereka mengesan tanda awal kanser payu dara.

Presiden Persatuan Kebajikan Kanser Payudara (BCWA) Profesor Madya Dr Zaharah Aiyub berkata wanita juga perlu mengikis perasaan malu untuk menjalani pemeriksaan sama ada di hospital atau di pusat saringan yang dilakukan secara percuma oleh pelbagai pertubuhan bukan kerajaan.

"Ada wanita yang malu bila payu dara mereka diusik oleh orang lain untuk diperiksa, pemikiran ini harus dibuang demi kesihatan kita," katanya ketika ditemui Bernama baru-baru ini. Dr Zaharah yang juga bekas pesakit kanser payu dara berkata memandangkan penyakit itu bukan sesuatu yang menyakitkan, maka wanita perlu melakukan pemeriksaan bagi mengelakkan sebarang kemungkinan kerana rawatan perubatan lebih berkesan apabila dilakukan pada peringkat awal.

"Kadang kala ada wanita bila dengar cerita kononnya buat mamogram sakitlah, lamalah dia terus tak nak buat dan ini tak betul...biar sakit sekejap daripada sakit lama dan menderita," katanya.

Dr Zaharah berkata keluarga khususnya suami juga perlu memainkan peranan termasuk menasihati anak perempuan atau isteri masing-masing supaya melakukan pemeriksaan selain memberi sokongan jika mereka disahkan menghidap kanser payu darah. 

No comments:

Post a Comment