Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Monday 30 September 2013

Kerajaan Akan Beri BR1M Dua Kali Setahun?!



Kerajaan bercadang melaksanakan pembayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) secara dua peringkat bagi memastikan penerimanya dapat menggunakan wang tersebut secara berhemah dengan berbelanja mengikut keperluan.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah berkata, kerajaan juga bercadang tidak memberikan bantuan itu secara tunai tetapi terus didebitkan ke dalam akaun penerima.

"Berapa jumlah yang mahu diberikan untuk BR1M kali ini, kita tidak boleh maklumkan lagi tetapi apa yang pasti lebih RM500.

"Apa yang boleh dinyatakan sekarang adalah draf pertama yang disediakan telah dibentangkan kepada Perdana Menteri. Jadi sekarang kita sedang memperkukuhkannya lagi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sekolah Agama Rakyat Eshaniah, Kampung Datuk Ahmad Said Tambahan 2 di Manjoi, dekat sini hari ini.

Dalam perkembangan sama, Ahmad Husni berkata, kerajaan juga sedang melihat keperluan membantu meringankan beban isi rumah berpendapatan antara RM4,000 dan RM5,000.

Katanya, model bantuan tersebut akan diumumkan dalam pembentangan Bajet 2014 pada 25 Oktober ini.

"Bagi golongan ini, kita melihat cara yang boleh dilaksanakan bagi membantu mereka. Apabila kerajaan melaksanakan rasionalisasi subsidi, kita telah menyatakan kerajaan akan terus membantu mereka. Kita bantu mereka dalam bentuk lain," katanya.- Utusan Online

No comments:

Post a Comment