Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Tuesday 5 March 2013

300 Bekas Polis Berhimpun Sokong Kerajaan, Selar Tian Chua

Kira-kira 300 pesara polis berhimpun di hadapan Tugu Negara bagi menyatakan sokongan terhadap tindakan kerajaan menangani pencerobohan bersenjata di Sabah selain menyelar kenyataan biadab Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua yang mendakwa kejadian itu adalah sandiwara kerajaan.

Demonstrasi aman itu diketuai bekas Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Shamsuri Arshad yang juga Pengerusi Yayasan Pengaman Malaysia (YPM).


Peserta terdiri daripada pesara komando polis VAT 69, pesara Skuad 69 Polis Diraja Malaysia, Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), pesara Cawangan Khas, pesara Pasukan Polis Hutan (PPH), YPM dan Persatuan Pegawai-Pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (Respa).

Mereka turut membawa sepanduk mengutuk tindakan Tian Chua yang juga ahli Parlimen Batu dan mendesaknya meminta maaf kepada semua pihak.

Yang turut serta dalam demonstrasi sejam itu ialah bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Norian Mai, dua bekas Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohd. Najib Abdul Aziz dan Tan Sri Husin Ismail, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Mohd. Zaman Khan serta bekas Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Khoo Ah See.

Dalam pada itu, Samshuri berkata, tindakan Tian Chua yang memperlekehkan kematian anggota keselamatan jelas menunjukkan sikap tidak berperikemanusiaan pemimpin tersebut.

"Ini merupakan suatu penghinaan apabila kematian dianggap sebagai satu sandiwara. Kami rasa terhina," katanya.

Shamsuri seterusnya menegaskan warga pesara polis menyokong dan yakin dengan tindakan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan Panglima Angkatan Tentera (PAT), Jen. Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin dalam usaha menangani pencerobohan di Sabah.

Lapan anggota pasukan keselamatan terbunuh dalam pertempuran dengan kumpulan penceroboh bersenjata yang mendakwa tentera Kesultanan Sulu dari Filipina di Kampung Tanduo, Lahad Datu dan Semporna pada 1 dan 2 Mac.

Pada 1 Mac lalu, Tian Chua seperti dipetik dalam lidah rasmi PKR, keadilandaily.com mendakwa kejadian yang menyebabkan kematian anggota pasukan keselamatan negara dan penceroboh dari Filipina itu hanya 'sandiwara kerajaan' untuk menakutkan rakyat seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah.Sumber-

No comments:

Post a Comment