Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Tuesday 26 March 2013

100 Pesakit Terpaksa Dipindahkan


Terowong yang membekalkan kemudahan utiliti ke bangunan utama Hospital Umum Sarawak (HUS) terbakar menyebabkan lebih 100 pesakit dipindahkan, malam tadi.


Dalam kejadian kira-kira jam 8.15 malam itu, terowong yang membekalkan kemudahan oksigen, kumbahan dan air panas untuk kemudahan hospital dikatakan tiba-tiba terbakar hingga menyebabkan asap masuk ke wad pesakit hingga ke tingkat tujuh.

Sebaik menyedari asap keluar daripada terowong berkenaan, kakitangan hospital bergegas mengarahkan pesakit mengosongkan bangunan berkenaan dan ditempatkan sementara di lobi hospital. 

Pengarah Bomba dan Penyelamat Sarawak, Nor Hisham Mohammad berkata, kebakaran berlaku di pertengahan terowong berukuran kira-kira 50 meter itu yang menghubungkan bilik kompresor ke bangunan hospital.

Katanya, punca kejadian masih belum diketahui dan bomba menghadapi kesukaran untuk memadamkan kebakaran berikutan tiada laluan untuk masuk ke dalam terowong.

"Terowong yang terbakar menyebabkan asap masuk melaluinya hingga ke tingkat tujuh tetapi wad di tingkat satu paling terjejas dan kira-kira 50 pesakit terpaksa dipindahkan. 

"Bomba mengambil tindakan pantas dengan menutup saluran di tingkat satu untuk mengelakkan asap terus masuk dan bagi memastikan saluran oksigen kepada pesakit dapat dibekalkan berterusan," katanya ketika ditemui. 

Hisham berkata, bomba sedang memantau keadaan di bawah terowong dan berdasarkan pemantauan suhu, kebakaran masih berlaku. 

Katanya, bomba sedang berusaha membuka penutup kotak untuk masuk ke terowong dan ketika ini menggunakan kaedah penyejukan bagi mengawal kebakaran. 

"Keadaan kembali terkawal dan pesakit difahamkan sudah dibenarkan pulang ke wad masing-masing," katanya. 

Bomba menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 8.20 malam dan 39 anggota dari Balai Bomba Tabuan, Batu Lintang dan Kuching bergegas ke lokasi kejadian termasuk unit Hazmat.

No comments:

Post a Comment