Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Thursday 23 May 2013

Panas!!Karpal Singh Hina Dewan Negara?!

Cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh supaya Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi membolehkan Dewan Negara dimansuhkan merupakan penghinaan kepada fungsi institusi itu yang telah wujud selama lebih 50 tahun.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, tindakan Karpal mempersoal dan mempolitikkan peranan Dewan Negara jelas cuba menafikan kuasa Perlembagaan negara.

Sehubungan itu, menurut beliau, sebanyak 83 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam sebulat suara membantah sekeras-kerasnya cadangan Karpal tersebut.

"Usaha DAP memansuhkan Dewan Negara diketahui sejak dahulu lagi dan kali ini kami mahu tindakan tegas diambil terhadap Karpal berhubung isu tersebut.

"Kami juga mahu ahli DAP fikir semasak-masaknya peranan Dewan Negara yang selama lebih 50 tahun mewakili rakyat termasuk ahli DAP sendiri menyuarakan pelbagai permasalahan," katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Pada 18 Mei lalu, Karpal mencadangkan Dewan Negara dimansuhkan kerana beliau berpendapat kewujudan institusi itu tidak memberi makna secara menyeluruh dan hanya membazir.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, kaedah seperti yang diamalkan Singapura iaitu kewujudan ruang perundangan tunggal sesuai diamalkan di negara ini untuk kepentingan awam.

Menurut Nadzim, pihaknya turut menyokong pendirian Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi supaya pihak yang cuba mengganggu kestabilan negara dikenakan tindakan tegas.

Dalam pada itu, Presiden Suara Anak Muda 1Malaysia, Armand Azha Abu Hanifah berkata, tindakan Karpal mempersoal kewujudan Dewan Negara menunjukkan beliau tidak memahami sepenuhnya fungsi dan peranan institusi tersebut yang banyak membela rakyat.


"Dewan Negara diwujudkan sebagai suara yang mewakili rakyat, jadi DAP tidak patut menyentuh peranan institusi ini demi agenda politik mereka," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda Malaysia, Zulkifli Sharif berkata, cadangan Karpal tersebut membayangkan DAP berhasrat menjadikan Malaysia sebuah negara republik seperti Singapura.

"Sehubungan itu, saya mengajak seluruh rakyat mempertahan Perlembagaan negara bagi mengelak cita-cita DAP tersebut menjadi kenyataan," katanya.- Utusan Online

No comments:

Post a Comment