Alert:

PERHATIAN:Artikel yang disiarkan disini merupakan pandangan peribadi penulis! Tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Penulis tidak akan bertanggungjawab diatas mana-mana artikel atau laporan yang di salin dari sumber lain

Followers

Monday 20 May 2013

Sahabat Karib Kecewa,Anwar Mungkir Janji!!!


Bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla dikatakan kecewa dengan tindakan sahabat karibnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang enggan menerima kekalahan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

Malah Jusuf juga kecewa dengan sikap Anwar yang tidak mahu melakukan perdamaian dengan Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perkara itu dinyatakan oleh bekas Menteri Undang-undang dan Hak Asasi Manusia Indonesia, Hamid Awaludin di sini kelmarin, seperti mana dilaporkan agensi berita ANTARA.

"Ya, sudah tentu Jusuf kecewa tetapi saya berusaha untuk mencuba agar suasana pulih kembali," katanya.

Hamid berkata, Anwar pernah berjanji kepada Jusuf sebagai sahabat bahawa Ahli Parlimen Permatang Pauh itu akan mengawal pakatan pembangkang jika mereka tewas dalam PRU-13.

"Tetapi sehingga kini, demonstrasi demi demonstrasi dilancarkan di banyak tempat di Malaysia. Anwar bersama penyokongnya mendakwa berlaku penipuan, sesuatu yang harus dibuktikan melalui undang-undang, tetapi (setakat ini) Anwar belum berbuat demikian," katanya.

Sejak awal lagi, kata Hamid, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sudah mewujudkan persepsi dan yakin akan menang.

Tegas Hamid, keyakinan Anwar itu berdasarkan pelbagai kaji selidik yang dijalankan sebelum pilihan raya umum berlangsung.

Tambahan pula, kata Hamid, setiap kali Anwar mengadakan kempen beribu-ribu orang hadir dan ini memberi keyakinan kepada Anwar, beliau akan menang.

"Atas keyakinan itu, Anwar telah bertemu Jusuf bagi meminta bekas Naib Presiden Indonesia itu menyampaikan kepada Najib supaya siapa pun yang menang, mereka harus bekerjasama dengan yang kalah. Permintaan itu disambut baik oleh Jusuf," katanya.

Bagaimanapun kata Hamid, keyakinan Anwar musnah apabila Najib memenangi pertarungan politik di negara itu.

"Anwar mungkir janji yang dibuatnya kepada Jusuf untuk mengawal anggota pakatan pembangkang, sedangkan Najib konsisten dengan ucapannya. Ia terbukti beberapa jam setelah diumumkan menang, Najib mengajak penyatuan nasional demi masa depan negara," katanya.Utusan Online

No comments:

Post a Comment